
- شرکت خودروسازی BMW به تازگی با استارتآپهای گوناگونی که در بلاکچین فعالیت میکنند همکاری کرده و در جدیدترین آنها که DOVU نام دارد میخواهد سیستمی طراحی کند که توانایی اندازهگیری میزان مسافت پیموده شده توسط خودروهای این شرکت را داشته باشد.
شرکت BMW به عنوان غول خودروسازی جهان با شروع یک استارتآپ نوآورانه میخواهد از تکنولوژی بلاکچین برای اندازه گیری مسافت طی شده در خودروهای ساخت خود استفاده کند. این تلاش BMW در حقیقت در همکاری با استارتآپ مرتبط بلاکچین DOVU(یکی از پنج استارتآپی که با BMW به عنوان بخشی از آزمایشگاه تحقیقات و نوآوری این شرکت فعالیت میکنند) انجام شده است و ابتدا در ماه فوریه از آن رونمایی شد. DOVU به طور خاص یک سیستم توسعهی داده است که مدیریت ناوگان BMW را در دست میگیرد تا مسافت پیموده شده را در خودروهای استیجاری یا قرض گرفته شده، اندازهگیری و اعلام کند.
الکس موریس (Alex Morris) به عنوان رئیس فعالیتهای مرتبط با DOVU توضیح داد که ایدهی کلی این پروژه این است که سیستم بتواند به BMW کمک کند تا میزان فعالیت خودروهایش و همچنین تاثیر این میزان بر خودرو را اندازه گیری کند.
موریس به خبرگزاری CoinDesk اعلام کرد رانندگانی که در این فعالیت شرکت کنند، در ازای ارائهی دادههایی که به ما تحویل میدهند، توکن دریافت خواهند کرد. او همچنین ادامه داد:
آنچه که ما انجام میدهیم اساسا تلاشی است تا این اکوسیستم دایرهای شکل را بر روی پلتفرم DOVU بسازیم. رانندگان میتوانند با فعالیت در این پروژه توکن دریافت کنند و در انتها از این توکنها در سرویسهای مختلف استفاده کنند. برای مثال میتوانند از این توکنها در اکوسیستم DOVU برای تعویض لاستیکهای ماشین و دیگر موارد مشابه استفاده کنند. در این پروژه شرکت BMW دستهبندی پاداش دهی را تعریف کرده و در یک قرارداد هوشمند تعبیه کرده است. زمانی که پارامترهای تایین شده در قرارداد هوشمند توسط رانندگان انجام شود، آنها به عنوان جایزه توکن دریافت خواهند کرد.
Alex Morris
موریس گفت که شرکت BMW تصمیم گرفته که میزان پاداش را بر اساس پارامترهای تعیین شده و همچنین مسافت پیموده شده تعریف کند چونکه سیستم فعلی ردیابی خودرو برای اندازهگیری مسافت پیموده شده غیر قابل اطمینان است و ممکن است اطلاعاتی که شرکت واقعا به آنها نیاز دارد را به آنها ارائه ندهد.
در نتیجه برای پیشبرد این پروژه نیاز است که رانندگان میزان مسافت پیموده شده توسط خودروی خود را به صورت هفتگی گزارش کرده تا در بلاکچین DOVU ذخیره شود.
موریس در ادامه توضیح داد:
در حال حاضر مسافت پیموده شده مهمترین فاکتور مورد ارزیابی در خودروهای آنهاست. حل این مشکل یکی از بزرگترین دقدقههای BMW بود، بنابر این زمانی که ما پیشنهاد کردیم که به رانندگان دخیل در این پروژه در ازای شرکت و همکاری توکن ارائه کنیم، آنها بسیار خوشحال شدند.
Alex Morris
مکس لوموسکیو(Max Lomuscio) به عنوان مدیر انجمن DOVU گفت:
باید اعلام کنیم که بخش اول این مشارکت(به شکل proof-of-concept) در حال حاضر تکمیل شده است. حالا نوبت به مرحلهی دوم میرسد که در آن آزمایشات واقعی توسط رانندگان انجام خواهد شد. این قسمت از پروژه احتمالا ۶ تا ۸ هفته دیگر طول خواهد کشید.
Max Lomuscio
در نهایت با توجه به گفتههای موریس، این طرح به نوعی باعث شده که مالکان خودروهای BMW بتوانند به راحتی از توکنها و سیستم پاداش استفاده کنند، اما ممکن است رانندگان از خودروی دیگری نیز استفاده کنند تا بتوانند مقداری بیشتری توکن بدست آورده و در اکوسیستم یاد شده برای مصارف گوناگون استفاده کنند.
او همچنین اعلام کرد که علاوه بر موارد یاد شده، این استارتآپ میخواهد با محیطهای هوشمند شهری نیز همکاری کند. موریس در حال حاضر گفتگوهایی را با چند شهر آغاز کرده است تا تعیین کند که چگونه موارد مصرف درآمد و هزینه را میتوان در حمل و نقل عمومی و سایر جنبه های شهری مورد استفاده و توام قرار داد.
این پروژه ماهها پس از اینکه DOVU با ۶ میلیون دلار ICO کار خود را شروع کرد، افتتاح شد. DOVU ابتدا توسط بخش سرمایهگذاری شرکت خودروسازی جگوار(Jaguar) حمایت میشده است.
به نظر شما تا استفاده از این تکنولوژی در زندگی روزمره خود چقدر فاصله داریم؟ نظرات خود را در بخش دیدگاهها با ما به اشتراک بگذارید.