
- براساس گزارشات قبلی کوینیت، دو صرافی رمزارزی Cryptopia و QuadrigaCX به دلیل مشکلات پیش آمده، اوایل سال جاری اعلام ورشکستگی کردند و این موضوع باعث ایجاد نگرانی بین کاربران این دو صرافی شد. از آنجایی که صرافی کریپتوپیا هک شد و داراییهای کاربران صرافی QuadrigaCX نیز مفقود شد، بسیاری معتقداند که کاربران هرگز نمیتوانند دوباره داراییهای خود را پس بگیرند. با این حال به نظر میرسد که این دو صرافی در یک روند اعلام ورشکستگی بلند مدت قرار گرفته و سعی میکنند تا حداقل بخشی از دارایی کاربران خود را به روشهای مختلف، بازگردانند.
صرافیهای کوچک رمزارزی
به نظر میرسد همهی رمزارز کاربرانی که دارایی خود را در صرافی ورشکستهی کانادایی QuadrigaCX و صرافی نیوزیلندی Cryptopia نگهداری میکردند، از دست نرفته است. این صرافیهای رمزارزی که در اوایل سال ۲۰۱۹ تعطیل شدهاند، حالا در یک روند اعلام ورشکستگی طولانی قرار گرفتهاند و تلاش میکنند تا با بدست آوردن سپردهگذاری مبادلهگران قدیمی خود، بخشی از داراییهای از دست رفتهی کاربران را جبران کنند.
در حالی که این دو صرافی به دلایل کاملا متفاوتی متحمل زیاد مالی سنگین شدهاند(صرافی Cryptopia هک شد و داراییهای تحت مدیریت صرافی QuadrigaCX نیز پس از مرگ بنیانگذار آن مفقود شد!)، اما حالا احتمال وجود روشی برای بازگردانند این داراییها وجود دارد.
ادعای جبران خسارت!
در رابطه با صرافی QuadrigaCX، مشخص شد که از دست رفتن دارایی کاربران به دلیل تقلب و سوء استفاده بوده است، بنابراین یک فرم «ادعای جبران خسارت» برای کاربران این صرافی وجود دارد. البته این روش مستلزم آن است که کاربران و مبادلهگران فعال در این صرافی شواهدی را جهت اثبات وجود دارایی در حسابهای این صرافی ارائه دهند. لازم به ذکر است که چهارچوب زمانی ارائهی درخواست جبران خسارت محدود بوده و تنها تا ۳۱ام آگوست ادامه دارد.
از سوی دیگر صرافی Cryptopia با یک وضعیت پیچیدهتر مواجه است. از آنجایی که بخشی از پایگاههای دادهی این صرافی توسط یک شرکت ارائه دهندهی واقع در ایالات متحده نگهداری میشود، این تهدید وجود داشت که عدم پرداخت بدهی به این شرکت منجر به حذف دادهها شود. در صورت وقوع چنین موردی، تمام اطلاعات مربوط به موجودی دقیق حساب کاربران در زمان هک شدن صرافی در ژانویهی ۲۰۱۹، از دست خواهد رفت.
اما به نظر میرسد که صرافی کریپتوپیا توانسته در ایالات متحده حق «حمایت از ورشکستگی» را بدست آورد، از این رو قادر بوده تا پایگاههای دادههای خود را بازیابی کند. علاوه بر این صرافی مذکور توانسته در کشور نیوزیلند نیز تحت حمایت قانون «عجز از پرداخت» قرار بگیرد.
بیانیهی کریپتوپیا
تیم کریپتوپیا در تازهترین بروزرسانی خود با انتشار بیانیهای اعلام کرد:
ما روند بازگردانی برخی از کیفپولهای رمزارزی را که پس از رویداد هک ماه ژانویه بازگشایی شده و به یک «محیط امن هک نشده» انتقال داده شدهاند را اغاز کردهایم. Cryptopia’s Team
تیم مذکور در بیانیهی خود همچنین اعلام نموده که به دلیل کمبود دارایی تحت مدیریت پس از حملهی هک ماه ژانویه، امکان بازگشایی مجدد صرافی کریپتوپیا وجود ندارد. گرچه برخی صرافیهای رمزارزی توانستهاند پس از هک شدن همچنان به فعالیتهای خود ادامه دهند، صرافی کریپتوپیا معتقد است که «از سر گرفتن فعالیتها میتوانند به رفتارهای غیرقانونی تازهای منجر شود. هرگونه فرایند بازپرداخت یا بازگردانی دارایی کاربران تنها پس از اتخاذ رویههای شناخت مشتری(KYC) و اقدامات ضد پولشویی(AML) امکانپذیر خواهد بود».
به نظر شما راهی برای بازیابی دارایی کاربران و احیاء مجدد فعالیتهای این دو صرافی وجود دارد؟ چه راهکاری برای مقابله با حملات هک و جلوگیری از اینگونه حوادث ناگوار وجود دارد؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.