
- همانطور که میدانید دو عامل تعیینکنندهی رتبهبندی پلتفرمهای مبادلهی رمزارز عبارتند از «میزان ترافیک» و «حجم مبادله» که افزایش آنها معادل است با افزایش تعداد کاربر یا فعالیتهای تجاری این پلتفرمها. با این حال، این ارقام ممکن است به دلایلی همچون حجم مبادلهی جعلی ایجاد شده توسط صرافی(خرید و فروش همزمان) افزایش یافته و برای رسیدن به جایگاه بالاتر در لیست «صرافیهای برتر» توسط آنها دستکاری شود. وبسایت تجزیه و تحلیل دادههای کوینگیکو(CoinGecko) در تازهترین گزارش خود به این موضوع پرداخته و توضیح داده است که آمار و ارقام مربوط به برخی پلتفرمهای مبادلهی رمزارز غیرواقعی و «غیر ارگانیک» میباشد.
ترافیک و حجم مبادله مهم است!
توجه به این موضوع بسیار هائز اهمیت است که افزایش سطح ترافیک و تعداد بازدید از وبسایت شما به نوعی باعث افزایش احتمال موفقیت کسب و کار شما با سرعت بسیار زیاد خواهد شد، اما در این دوره و زمانهی مقیاسپذیری گسترده، یک اختلاف چشمگیر بین رشد سریع و رشد جعلی وجود دارد. این موضوع توسط بسیاری از صرافیهای بزرگ شناخته شده و اغلب آنها از آن به نفع خودشان سوءاستفاده میکنند.
براساس گزارشات سهماههی دوم سال ۲۰۲۰ منتشر شده توسط پلتفرم کوین گیکو(CoinGecko)، شاهد افزایش نامتناسب حجم مبادله و ترافیک برخی صرافیهای مبادلهی رمزارز شناخته شده هستیم. در این گزارش این سوال پرسیده شده است که آیا افزایش سطح ترافیک وب یک صرافی برابر است با «افزایش تعداد کاربران آن» یا خیر. این موضوع برای ۲۰ صرافی محبوب در بازار رمزارزها مورد بررسی قرار گرفته و در نهایت این نتیجه بدست آمده که بخشی از ترافیک ورودی برخی از صرافیهای شناخته شده و محبوب «غیر واقعی» است.
به طور متوسط صنعت مبادلهی رمزارز با افزایش ۱۱/۴ درصدی میزان ترافیک وب روبرو بوده است، اما این رقم غالباً برای دو صرافی بزرگ صنعت رمزارزها یعنی بایننس(Binance) و اوکیاکس(OKEx) قابل قبول است. به غیر از این دو صرافی بزرگ، سایر پلتفرمهای مبادلهی رمزارز شاهد افت محسوس سطح ترافیک بین سهماههی اول و سهماههی دوم سال جاری بودهاند. بایننس با افزایش ۹ درصدی ترافیک روبرو بوده است، این درحالیست که ترافیک ورودی صرافی اوکیاکس با افزایش ۲۳۹/۳ درصد روبرو بوده که بسیار عجیب به نظر میرسد. با وجود تفاوت چشمگیر بین این دو عدد، صرافی بایننس بیش از ۷۰ میلیون بازدید را به خود اختصاص داده است، درحالیکه تعداد بازدید از صرافی اوکیاکس چیزی حدود ۲۰ مرتبه است.
جایگاه بعدی
در این لیست صرافی کوینبیس(Coinbase) با در اختیار داشتن ۱۰ میلیون بازدید جایگاه سوم را داشته و پس از آن نیز به ترتیب پلتفرمهای بیتهامب(Bithumb)، کراکن(Kraken) و آپبیت(Upbit) وجود دارد. در این بین با سقوط ۳۱/۷ درصدی سطح ترافیک ورودی، بزرگترین ضربه به صرافی هوبی(Huobi) وارد شده است.
علیرغم تفاوت سطح عملکرد و فاصلهی زیاد دو پلتفرم مبادلاتی اول و سایر موارد موجود در لیست، در گزارش فوق آمده است که «برخی از صرافیهای نام برده شده» تنها به دلیل تبلیغات و ارجاع بازدیدکنندگان به وبسایت آنها دارای سطح ترافیک بالاتری هستند. در بخشی از گزارشات فوقالذکر آمده است:
با تمام این تفاسیر، تحقیقات ما نشان میدهد که رشد ترافیک برخی صرافیهای مبادلاتی احتمالاً غیر واقعی است، زیرا بیشترین بازدید آنها از طرف سایتهای تبلیغاتی و ارجاعدهندهی بازدید بوده است. CoinGecko
پلتفرم کوینگیکو با اشاره به رشد ۳ رقمی صرافی اوکیاکس توضیح داد که رشد بازدید صرافیهای رمزارزی «غیر واقعی به نظر میرسد» زیرا پنج وبسایت برتر از لحاظ ارجاع به این پلتفرم مبادلاتی وبسایتهای تبلیغاتی حوزهی رمزارز از جمله adbtc.top و cointiply.com هستند. وبسایت بایننس نیز دادههای مشابهی را به اشتراک گذاشته است، زیرا بیشترین میزان ارجاع به آن از طرف وبسایتهای تبلیغاتی بوده است.
یک مسئلهی نگران کننده
این موضوع بسیار نگران کننده است، زیرا اغلب وبسایتهای تجزیه و تحلیل دادههای مربوط به صرافیهای رمزارزی از سطح ترافیک این پلتفرمها به عنوان یکی از اصلیترین عوامل رتبهبندی آنها استفاده میکنند. همین موضوع باعث شده تا پلتفرم کوینمارکتکپ(Coinmarketcap) که در آوریل ۲۰۲۰ توسط شرکت بایننس خریداری شد، اخیراً سیستم رتبهبندی خود را بازبینی کرده و تغییرات اساسی در آن ایجاد کند.
در حال حاضر صرافی بایننس با در اختیار داشتن بالاترین امتیاز(که ۱۰۰۰ است) مربوط به «عامل ترافیک وبسایت»، در جایگاه نخسب لیست قرار دارد. سایر معیارهای مورد بررسی برای رتبهبندی در حال حاضر شامل متوسط نقدینگی، حجم مبادلهی ۲۴ ساعت و تعداد بازارهای تحت پوشش میباشد.
نظر شما در رابطه با وضعیت ترافیک پلتفرمهای مبادلاتی بزرگ و شناخته شده چیست؟ آیا راهکاری برای تفکیک این نوع ترافیک و استفاده از آمار «ارگانیک» وجود دارد؟ نظرات خود را با تیم کوینیت به اشتراک بگذارید.