استارتآپ مستقر در درهی سیلیکون به نام لینو در حال آمادهسازی یک سیستم توزیع محتوای ویدیویی غیرمتمرکز با هدف حذف واسطهها و دادن پاداش منصفانه به تولیدکنندههای محتوا، مشابه یوتیوب است.
این کمپانی که رقبایی مانند Sreamspace، Flixxo، Viuly و Sream با دقیقا مفهومی مشابه دارد، امروز در یک عرضهی اولیه که بصورت خصوصی برگزار شد، توانست 20 میلیون سرمایه از سرمایهگذار برجستهی چینی به نام Zhenfund جذب نماید.
این کمپانی در توضیح هدف خود اینگونه شرح میدهد، یوتیوب از قدرت بزرگ خود برای تحت سلطه قرار دادن تولیدکنندههای ویدیو استفاده میکند و تمرکزش بر روی بیشتر ساختن درآمد است و در نهایت نیز تولیدکنندههای واقعی به حق خود نخواهند رسید.
در سایت این پروژه اینطور گفته شده است:
راه حل این است که یک سیستم توزیع جمعی مستقل و غیرمتمرکز ایجاد شود که تمام ارزشهای محتوای تولید شده را به خالق اثر و همکاران وابستهی آن بدهد بدون اینکه یک نهاد خصوصی به عنوان واسطه در این سیستم نقش ایفا کند.
توکنهای لینو همانند واحد پولی در این سیستم نقش ایفا میکنند و توسط تولیدکنندههای محتوا و کسانی که محتواها را به اشتراک میگذارند یا برنامههایی که بر بستر بلاکچین لینو فعالیت میکنند، دریافت میشوند. به بیان دیگر، نودها یا گرههایی که محتوا را میزبانی میکنند نیز همانند تولیدکنندههای محتوا، توکن دریافت خواهند کرد.
طبق گفتهی سایت این پروژه:
ما به سیستم غیرمتمرکز، شخص به شخص(شبکههای تحویل محتوا (CDN)) اعتقاد داریم، اما در حال حاضر پروژهای که برای این منظور دارای پایداری باشد وجود ندارد.
ارزش هر محتوا به نسبت تعاملی که با بازدیدکنندهگان دارد و بازخوردی که از آنها دریافت میکند، تعیین میشود و لینو با سیستم پیشگیری از فریبکاری و رباتها اطمینان حاصل میکند که سیستم کاملا منصفانه فعالیت میکند. تراکنشها بدون کارمزد خواهند بود. سیستمی مشابه سیستم مزایده یا حراج، بازتابی از این سیستم تعاملی است که کاربرهای دارای محتوای جالبتر یا جدیدتر پاداش بیشتری نسبت به سایرین دریافت خواهند کرد.
ویلسون وای، مدیر اجرایی لینو در گفتگو با TechCrunch گفت که: ما انتظار داریم تولید کنندههای محتوا درآمدی بین 3 تا 5 برابر درآمد فعلی در سایت یوتیوب یا رقیب آن توئیچ داشته باشند.
در حالی که هنوز باید صبر کرد تا نتیجهی این پروژه را در عمل دید (پروژه اواخر امسال شروع به کار خواهد کرد)، وای از پایداری این سیستم صحبت میکند و میگوید:
جامعهی محتوا، جامعهی بزرگی است، اما ما به مفهوم سازمانی غیر متمرکز اعتقاد داریم. چرا این کار را انجام ندهیم و چرا این حرکت انقلابی را از محتوای ویدیویی شروع نکنیم؟
آیا شما علاقه به استفاده از چنین سیستمی دارید؟ آیا اجرایی کردن چنین سیستمی ممکن است؟