
- به لطف مزایای بالقوهی توکنهای غیرقابل انتقال(NFT)، مدتیست که صنایع و تولیدکنندگان مختلف از جمله موسیقیدانان، تولیدکنندگان محتوا و افراد سلبریتی به عرضهی این نوع توکنها پرداخته و سعی کردهاند از این دنیای در حال گسترس عقب نمانند. با وجود این سطح از شور و هیجان پیرامون صنعت توکنهای NFT، جای تعجب ندارد که برندها و مارکهای بزرگ جهان نیز نسبت به استفاده از آنها وسوسه نشوند. حال به نظر میرسد که تازهترین صنعت علاقهمند به حضور در دنیای توکنهای NFT و بهرهمندی از مزایای آن، صنعت مُد و پوشاک است، زیرا برندهای بزرگی همچون لویی ویتون(Louis Vuitton) یا کریستین دیور(Christian Dior) نسبت به عرضه توکن بومی علاقه نشان دادهاند.
پوشاک توکنیزه شده؟
به نظر میرسد که غولهای حوزهی مُد و پوشاک برندهای بعدی خواهند بود که قرار است در سطح جهانی وارد دنیای در حال گسترش توکنهای غیرقابل انتقال(NFT) شوند.
طبق گزارشاتی که در رابطه با بازار توکنهای NFT منتشر شده است، برخی از بزرگترین برندهای مد در حال بررسی امکان حضور در صنعت NFT و انتشار توکنهای بومی خود هستند.
این حرکت در واقع تعجبآور و غیرقابل پیشبینی نبوده است، زیرا اکنون شاهد آن هستیم که محصولات و خدمات مختلف در سراسر جهان در حال تبدیل شدن به توکنهای NFT بوده و از مزایای قابل توجهی آن بهره میبرند؛ صنایع مختلفی مانند بازار سرگرمی، آثار هنری، موسیقی، کالاهای فرهنگی و سایر مواردی ازاین دست تا به امروز توانستهاند بیشترین بهره را از صنعت توکنهای غیرقابل انتقال ببرند.

صنعت مد در بازیهای رایانهای و دنیای واقعیت مجازی(VR) مدتهاست به صنعت NFT گره خورده است، زیرا شرکتهای بازیسازی مختلف آیتمهای دیجیتال درون بازیهای خود را به توکن NFT تبدیل کرده و به راحتی آن را در اختیار کاربران خود قرار میدهند.
چیز جدیدی نیست!
البته برخی خردهفروشیها نیز در حال ایجاد توکنهای دیجیتال مرتبط با لباسهای واقعی موجود در فروشگاههای خود هستند. خرید این توکنهای NFT اغلب برابر است با حق مالکیت یک لباس در دنیای واقعی.
به گفتهی مارجوری هرناندز(Marjorie Hernández) بنیانگذار بستر بلاکچینی چند منظورهی لوکسو(Lukso)، برندهای سطح بالا در زمینهی مُد و پوشاک از مدتها قبل به دنبال بررسی و امکانسنجی حضور در صنعت توکنهای NFT بودهاند؛ درحالیکه این صنعت به نوعی از سالهای ۱۹۹۰ به اشکال مختلف در دنیای تجارت الکترونیک وجود داشته است.
لوکسو یکی از شناخته شدهترین پروژههای NFT در بازار است که طی چند هفتهی گذشته با افزایش سرسامآور قیمت مواجه شده و پس از جهش ناگهانی سطح تقاضا در این صنعت، توانسته رکوردهای جالبی را از لحاظ قیمت به ثبت برساند.
برندهای بزرگ اعلام آماده کردهاند
به هر حال، برای مارکهای بزرگی همچون لویی ویتون(Louis Vuitton) یا کریستین دیور(Christian Dior) ساخت توکنهای غیرقابل انتقال به معنای گسترش هرچه بیشتر صنعت در حال رشد بلاکچین در دنیای مد میباشد. در ماه مارس ۲۰۱۹ این دو برند با شرکت مایکروسافت و شرکت فعال حوزهی بلاکچین یعنی کانسنسیس(ConsenSys) در راستای استفاده از فناوریهای جدید در حوزهی مد و پوشاک، همکاری کردند.
علاوه بر ساخت توکنهای بومی براساس کالاهای فیزیکی، گزارشاتی منتشر شده که نشان میدهد این شرکتها و مارکهای لوکس ممکن است پس از حضور در دنیای توکنهای دیجیتال به دنبال انتشار مجموعههای دیجیتال بومی خود بوده و فراتر از پوشاک توکنیزه شدن عمل کنند.
با در نظر گرفتن این موضوع که اکنون افراد مشهور و نوازندگانی همچون اسنوپداگ در حال انتشار توکنهای NFT خود هستند، حضور برندهای بزرگ جهانی در دنیای بلاکچین و توکنهای غیرقابل انتقال به هیچ عنوان غیرمنتظره نیست.
نظر شما در رابطه با اعلام حضور برندهای بزرگ حوزهی مد و پوشاک در دنیای بلاکچین و توکنهای NFT چیست؟ آیا حضور برندهای شناخته شده در دنیای بلاکچین میتواند باعث پیشرفت هرچه بیشتر و تصویب داراییهای رمزارزی شود؟ نظرات و ایدههای خود را با تیم کوینیت به اشتراک بگذارید.